All praise to Him . I'm happy today . Pray for my FUTURE please :"

16 May 2014

penantian demi penantian ...

bissmillahirahmanirahim .
asslamualaikum . (:

hai Mei , bye APRIL huhuu . :') bila sudahh masuk bulan mei semua ternanti nanti kemana hala tuju kami seterusnya . jyeaahhh . huhukkk semua bergantung kepada rezeki masing Masing dan nasib badan seseorang tuhhh . huwaaaa :') dan pengumuman demi pengumuman akhirnya terdengar di laman sosial , mukaBuku , serta media massa  kini yang semakin berleluasa . ohoho .

okay alhamdulillah beryukur ke hadrat ilahi , setelah berpenat lelah dan rakan seperjungan yang lain semasa UCKG akhirnya kami berpeluang untuk ke temuduga IPG . (: iyeee major rakan seperjuangan dapat , tapi beberapa orang ajee yang nak jadi guru senanyaa . huhuu . tahniah untuk yang interview dan takziah untuk yang tidak dapat keran rezeki korang bukan kat sini tapi ditempat lain , yakin jehhh . Rezeki Allah nihh luas kann . (: percaya lahh sesuatu yang tak disangka pasti akan datang . 

memandangkan Admin punya badan mendapat juga interview , so nak cerita lahh sikit macam mana pengalaman admin semasa di interview . sebab inilah kali pertama kan . hoho . admin nak cerita sikit daripada admin tahu hingga ke akhir perjalanan interview tuhh ye . huhuu . 

tanggal 5Mei2014 pengumuman calon guru boleh disemak selepas 4 petang , dan aku tidur petang tuh dengan lenannya . huhuwa , tupp tuppp aku sadoo dalam area pukul 5.30 gituhh sebab fon berbunyi , rupanya Cik Aina kita calling . aku dengan mamainya jawab dia terus terjah pasal interview nihh , manalah aku tahu kann sebab aku tak check lagi , jadi punya lah baikk cik Aina kitaa nihh cek kan untuk kak Limah punyaa nihh . huhua aku bagi i/c dengan kata laluan . lepas tuhh dia jerit kat telefon tuhh cakap ' IMA , KAU DAPAT LAHHH ! tapiiiiii kau dapat BIMBINGAN DAN KAUNSELING !! ' hohoho masaa tuhh kan aku dah ucap syukur dahhh , tapi dalam hati terdetik takott jugakk sebenarnya . huhuu okay lepas tuhh aku tanya Aina dapat ke takk , dia kata dia tak dapat , pastuh si cik Aina kita kita pergi lah menCalling semua kawan kawan yang pergi UCKG nihh dan ceritalah aku dapat Kos Bimbingan dan Kaunseling nih . hahaha   kelakar lahh cik Aina kitaa nihh sebab semua orang yang dia call diaowg gelakkan kos yang aku dapat tuhh . hermm okay okay takpee aku paham . :pp

sebenarnya apa yang digelakkan mereka sebab mereka cakap sesuai sangat lahh ima dengan kos kaunseling tuhh , dan aku tak tahu kenapa bidang aku lebih kepada tuhh , kemampuan aku lebih kepada benda nih , haha limah selalu dengar masalah orang , tukang bagi nasihat dekat orang , walaupun jatuhh jugak masa tuhh , still ada orang yang cari kau kan ima :') ahaaa cik firzanah rinduu pulakk dekat awokk , hermm , semoga Allah mudahkan aku andai ini takdirnya . ameen . haaaa *dah macam tajuk novel kannn . eheee ^_^

aku turun bawah bagitau mak Abah yang aku dapat interview nih , abah dah peluk Peluk dah , cehhh macamm dapatt apaa jehh kan , itv ajee ponn , tapi ntahh lahh masa tuhh semangat aku takdee lagii kott , mamai sebab bangun tidur punya pasal . hermm . lepas tuhh aku roger roger lahh kawan Kawan aku yang dapat ahaaa major semua dapat ,alhamdulillah , then masa perjuangan kami telah dijadualkan pada 12-15 Mei 2014 nihhh , akhirnyaa telah berkahir . huhuhu .

sebelum pergi ke interview banyakk lah persediaan kena buat daripada segi mental dan fizikal paling penting lahh kann , sebab nak guna semua , hermm dan gaya seperti seorang GURU jugak memerlukan beberapa persediaan yang rapi seperti kasut bertumit hitam , nametag , dan sebagainya . hoho semua terpaksa berkorban lahh :') takpee yang penting kita puas dengan apa yang kita impikan tuhh kan , means kita berusaha bersungguhSungguh kalau kita nak sesuatu tuh kan , jadi Buktikan lahhh . buat yang terbaikk . hehe

okay dua hari sebelum aku di interview , aku dan beberapa rakan yang lain telah membuat reunion kecil di rumah cik atiqah kita sempena Yassin dan Kenduri Kesyukuran sempena beliau mendapat 8A dalam SPM yang lepas , huhu pada 10MEI2014 nihh jugakk tarikh yang ditunggu tunggu pelajar SPM2013 untuk RESULT UPU Kami . hohokk . so kami yang dirumah cik tiqa nihh pakatPakat lahh semua cek SMS dan hantar serentak , hahaha serius lawak gilaa time tuhhh :')) ahaa rinduunyaaa . masa tuhh ada  cik liha , cik farina , cik mimi , cik iis , cik echa , cik bulatt , cik mai , cik tiqa dan cik limah . haaa semua dokk pakat pakat hantar serentak last last beberapa fon jehh yang dapat maklum balas . heee agak hang lahh masa tuhh sistem UPU sebab ramai tengah guna kan . huhu 



SYABAS DAN TAHNIAH !!! 
buat sahabatSahabat ku sayang sekalian . :))
alhamdulillah mereka dapat apa yang mereka impikann dan semuanya berasa gembira saat tuhh , namun ada juga yang tidak dapat apa yang diimpikan nya tapi apakan daya , Allah dah susun kan . kita hanya mampu merancang tapi Dia lah sebaikBaik perancang .

alhamdulillah 
cik faalihah kita ditempatkan di Universiti Malaya - asasi sains fizikal
cik iis kita ditempatkan di Universiti Pertanian Malaysian - asasi sains pertanian
cik farina dan cik atiqah kita ditempatkan di Universiti Islam Antarabangsa - asasi sains bersekutu
cik echaa kita ditempatkan di UITM Puncak Alam - asasi sains
cik bulatt kita ditempatkan di UITM Puncak Alam - diploma pengimejan perubatan
cik Aina Shareena kita ditempatakn di UITM Kuala Pilah - diploma teknologi makanan
cik Izzatty kita ditempakan di UITM Tapah - diploma Sains
cik adila kita ditempatkan di UPSI - diploma Sains
cik mimie kita ditempatkan di Politeknik.

at last cik limah , farah izzani dan maisarah tidak ditawarkan ke UPU . :')

okay Allah dah aturkan , :)) percaya lah mesti ada Pelangi yang kita tidak sangka kan . ehee ^_^
so dalam RamaiRamai sahabat aku tuh confirm lahh semua pergi Ke Tawaran IPTA yang mereka impikan tuhh U mereka dapat pon bukanBukan calangCalang Universiti tauu , hoho tapi cik mimie , cik dila , cik farah sudah decide ingin melanjutkan pelajaran ke Matrikulasi Perak . sebab kami semua dapat Ke Matrik yang sama kan , last Last tinggal beberapa orang jehh tinggal kat Perak tuhh . haha semua dah berpecah ke U masingMasing tapi sentisa dekat dihati :) ye , semua Area Selangor !! bolehh buat reunion kecilKecilan dengan sahabat sahabat SMKAS yang lain yang berada di UM tuhh , di Darul Quran , UITM dan sebagainya . hehe . in sha Allah , kalau diberi Iznin NYA semua akan bertemu kembali kan .

ahaa , mesti dok tertanya tanya cik limah kita nihh tak sedih ke tak dapat UPU nihh , hahaha siap ada sorang sahabat Daurah aku tanya lagi masa aku tanya dia dapat mana , dia cakap asasi sains hayat UIA , wahh tahniahhh lahh sebab dia dapat kos yang masih boleh degreenya dia sambung Farmasi , so cik farina dengan cik atiqah boleh bertemu dengan sahabat aku nihh , nanti roger roger ye cik tiqa dan cik farina ^_^  ahaa dia siap tanya 'kau ok kan ?' sebab aku tak dapat UPU , hahaha masa tuhh aku cakap okay jehh lahh sebab memang Jujur aku cakap hati aku dah takde dah dekat UPU nihh sebab Dah Digantikan IPG . SEBAB aku dah tak harap UPU pon lagi dengan result aku tuhh . huhuu

kalau lahh andai IPG tuhh ALLAH tak hadiahkan dekat aku , aku pun tak tahu lahh nasib aku nanti , sebab benda belum berlaku kan , huhuu dijauhkan lahh daripada berfikiran negatif nihh yehh alimah jasni !

okay , bohong kalau aku cakap aku tak sedih walaupun sedikit pon dimana sekeliling rakanRakan seperjuangan diSmkas dulu yang penat lelah samaSama , pergi ruyung samaSama , study samaSama , makan samaSama , sambut bufday samaSama , gila Gila samaSama , ahaa kenangann tuhh semua samaSama ,  mereka dianugerahkan Allah dengan rezeki yang terbaikk untuk mereka :)) alhamdulillah ,bila sahabat aku happy aku juga happy , sebab aku yakin kalau aku tak dapat benda tuhh maknanya ia bukan lah terbaik untuk aku kann . ye rezeki masing Masing , IPG mungkin tempat aku , siapa tahu kan . mohon doa daripada semua ya :))

okay cerita balik selepas menghadirkan diri dirumah cik tiqa kita , keesokannya kami pergi keSMKAS buat terakhir kaliNya mungkin sebelum masingMasing berangkat ke alam U dan sebagainya , kami pergi sebenarnya nak ambil sijil PMR yang boleh dibuat roket tuhh jehh , eheee tapi cik echaa kita pula kena sahkan segala sijilSijil beliau untuk interview IPG nihh , cik limah punya dah settle dengan GB sekolah mak , hoho selamat dahh :)) sempat lahh juga aku berjumpa ustazah roshidah dan ustad ashaari untuk memnita tips sebelum menghadirkan diri ke interview nihh , huhuu bakal kaunselor kan , mereka lahh tempat rujukan aku :')) , alhamdulillah dimudahkan .

tanggal 12Mei2014 masanya telah tiba . cehhh , disebabkan cik limah kita nihh yang tidak beberapa sihat harituh terpaksa lah memegang sapu tangan sepanjang hari kerana diserang selsema teruk daripada rumah cik tiqah kita tuhh , risau denn , dengan tak habis study lagi tentang isuIsu pendidikan ,hoho berserah ajee lahh . interview cik limah pukul 2.30 petang tetapi dalam surat kena berkumpul 8.00 pagi , wahh sumpah lama sangatt tunggu turn tuhh sampai cik limah dah emak lepaking dekat surau jehh . haha sempat tidur lagi tauu . huhu .




okay pengalaman masa interview tuhh , cik limah di interview dalam kumpulan seramai 8 orang , dalam kumpulan tuhh hanya ada tiga orang jehh kutt yang lepasan SPM , cik limah , azie , amirul fauzan , dimana kak afifah , julianna , siti sarhah , izzuddin sukriat dan jamaludin hakim semua tua setahun dari kami .yeayy ! aku ingatt nama semua . hehehe :)) ahaa dalam group aku nihh bagi aku lahh izzudin dengan jamaludin nihh memang hebad KataKata yang dilontarkan mereka , ayat mereka tersusun lahh yang penting . haha kalau nak dibandingkan dengan aku ?? pehhh jauh lahh kuttt . hermm ,

masa interview tuhh TUAN SHAFIE dan PUAN tuhh suruh kami rapo iaitu perkenalkan diri masingMasing , lepas tuhh tonton video tentang anak OKU dan seorang Bapa , soalannya ,

1) Apakah Perasaan anda apabila menyaksikan video ini
2) Apa yang kamu boleh kaitkan dalam video dengan bidang yang kita pilih nih
3) Apakah pengajaran yang kita dapat berdasarkan video nih .

ohohoo so dilontarkan semua idea yang dah lama tidak digunakan nihh , takdelah bisu aku nihh sebenarnya , masih boleh bercakap lagi , hehe alhamdulillah , okay then ,discuss dalam kumpulan , soalanya bagaimana kita hendak ubah persepsi masyarakat tentang golongan OKU nihh ?

hohoo so cik izzudin sukriat kita sudah memonopoli dengan memulakan perbincangan dan menggulung perbincangan , cehh hebadd kan dia , haha tak sempat nak mula cakap dia dah cakap dulu , bagus lahh dia berkeyakinan tinggi , fuhhh . habis perbincangan tuhh , ingat dahh nak habiss . rupanya kos cik limah nihh ada Special dan Suprise sikittt sebab ada soalan Personal tentang IsuIsu Pendidikan . ohhh my ALLAH !

Okay soalan pertama yang ditujukan dekat cik azie ialah apakah beza bimbingan dan kaunseling ,
dekat cik amirul pula ialah apa pandangan anda tentang isu isu gejala dadah pada masa sekarang ,
untuk siti sarhah soalannya apa yang awak faham apa itu PBS ,
cik julianna siapakah timbalan menteri pelajaran malaysia ,
cik afifah apakah ciriCiri seorang kaunselor ,
cik izzudin yang hebad berkata tuh tiada soalan special dari panel , dia hujah tentang isu semasa ajee tentang bidang kaunseling nihh , haaa panjang lebar dia cakap , alaaa tak pelikk pon sebab dia mantan wakil pelajar mrsm Batu Pahat . haaa semoga lahh dapat kan IPG nih untuk rakanRakan aku yang hebad hebad nihh .
dan untuk soalan jamaludin cik limah takk ingat lahh apaa , tapi dia orang yang terakhir di soal , macam panel nak skip masa tuhh tapi kena jugakk . hahha .

sampai cik limah kita nihhh APA BEZA PPMSI dan MBMMBI ?? whatt the fishhh ! hahaha
seirusss dherrr guaa tak ingattt masaaa tuhhhh , aduii puann nihh , aku serius memang tak ingatt bendaa tuhh walaupun aku ada ternampak , huahua , sedihh kutt tak dapat jawab :( hermm tapiii tapiiii kannnn TUAN SHAFIE tuhh dengan baik hatinya ubah soalan Cik Limah dan menanyakan APA YANG AWAK PAHAM TENTANG KLUSTER ? DAN BERIKAN CONTOH SEKOLAH KLUSTER ? huahuuaa alhamdulillah !! Allah mudahkan aku , aku jawab dengan yakin time tuhh walaupun aku tak pasti jawapan aku betol atau tak , haha yang penting YAKIN ! ekekee

tengok tengokk soalan kann , soalan mana yang paling mencabar ?? hahaha adeyhh soalan orang lain semua aku bolehh jawab , sampai turn aku terdiam aku , haha sebab orang lain pon tak bolee jawab soalan tuhh sebenarnyaa . huhh nasib baik diubah soalan lain :)) ahaaa tapi markah aku mesti udahh dicantas kann . fuhhh . apaalahhh , katanya peraturan dalam perbincangan kumpulan semua tuhh nak tengok kepimpinan kita , abg topek pesan ponn masa discuss jangan pulunn jawab kita macam hebadd sangatt , bagi orang lain jugakk cakap , walupun payah , bantu yang lainn , huhuu hahhh ! masa tuhh cuba jangan jatuhkan orang lain dan menolak idea orang lainn , fuhh aku rasa masa tuhh aku ada salah kan izudin nihh sebab dia jawab soalan tak kena dengan soalan yang diberi panel , adeyhhh aku tak tahu bolehh ke tak macam tuhh aku buatt , nasib baik kak afifah nih menyokong aku . hehe . haaaa

akhir sekali kami semua diberi peluang oleh panel untuk memberi kataKata terakhir dan harapan  , ye banyak banyak jawapan yang penuh harapan , dan antara kami tuh ada jugak yang taknak jadi guru sebenarnya tapi still pegi jugak interview , alahai kak . hahaha ntahh lahh faktor family kott paksaan mungkin , hahhh tak tahuu lahhh kann . doaa jeh yang terbaikk untuk masing masing . hurmm sebenarnya baru aku dapat tahu antara ramaiRamai kawan kawan aku nihh aku jehh yang kena soalan SUPRISE dan SPECIAL nihh , sebab yang lain tak kena ponnn , hohooo ! pehhh mantappp ahhh bakal kaunselor nihh kan , strict tak strict lahhh sebab dekat tangann pon mase discuss tak bolehh pegang apaApa . fuhhhhh . terbaikkkk !

ahaaa so , dah habis interview tuhh dalam area 4.00petang . sempatt jugak bergambar dengan kumpulan aku , siap ada group whatsapp lagi ekeke tapi yang perempuan ajehh lahh sebab yang laki 3 orang tuhh alahai tak sempat nak menegur lahh budakBudak hebad tuhh , biar ajehh lah mereka tuhh . huhuu , ape pon aku doankan yang terbaik untuk rakan rakan  interview aku nihhh :)) moga dapat apa yang diinginkan .


ahaaa memandangkan hari nih 16MEI2014 . saya ingin mengucapakan SELAMAT HARI GURU buat buat guru guru di SMKAS , SKKMN dan semua guruGuru yang mendidik aku sejak kecil lagi , especially for my Mum Puan Asmah binti Abu Hassan , terimaKasih untuk semua Mak :'))



okay salam terakhir daripada saya .
cik maniss gojesss alimah jasni .
eheee assalamualaikum .









Syukran Jazilan. Thanks for Reading

3 comments:

  1. Hye!! Saya harap sangat akak tgk comment ni... Boleh tak akak share syllabus utk bimbingan kaunseling di ipg.. Saya nak mohon upu

    ReplyDelete
  2. For personal boleh email saya nsyzilhsyhirh@gmail.com ... Tolong ya

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum sis … sis dpt msuk ipg ??

    ReplyDelete